Kota Amsterdam terkenal dengan tiga perkara iaitu ganja, kawasan lampu merah dan basikal. Di dalam kota ini dianggarkan terdapat 2 Juta basikal yang digunakan penduduk untuk pergi dari titik A ke titik B. Negara Belanda adalah antara negara paling rata di dunia dan oleh sebab itu menggunakan basikal sejak kecil adalah perkara biasa. 

Pada waktu yang sama membuang basikal ke dalam terusan di Amsterdam juga sudah berlaku sejak sekian lama. Sekitar dekad 60an, pihak berkuasa tempatan Amsterdam menyedari semakin banyak basikal dibuang ke dalam terusan sehingga menyebabkan ia mencalarkan bahagian bawah bot. 
Maka bagi mengelakkan terusan dipenuhi basikal, kerja pembersihan dilakukan setiap hari. Tugas membersihkan terusan jatuh ke atas “nelayan basikal”. Mereka akan berlayar di dalam bot yang dilengkapi penyangkuk besar yang memudahkan basikal dibawa keluar dari terusan. Setiap tahun sekitar 15000 basikal akan dibawa keluar dari terusan. Kesemua basikal yang “ditangkap” kemudian dikitar semula oleh pihak berkuasa tempatan. 
Sumber Pri.Org

Comments

comments