Dengan jumlah penduduknya yang ramai dan teknolgi mereka yang canggih, tidak mustahil lah untuk negara China menghasilkan produk tiruan untuk dipasarkan ke luar negara.

1. Beras tiruan

Beras palsu ini dihasilkan dari gabungan kentang, ubi jalar dan limbah plastik yang diadun sedemikan rupa sehingga berbentuk menyerupai beras.

Kos produksi beras palsu yang rendah dikhawatirkan menarik pedagang barang runcit untuk menjualnya secara meluas kerana mampu meraih keuntungan lebih besar.


2. Bakpao Isi Daging Palsu

Pada 2007 sebuah laporan penyiasatan di China menemukan sejumlah penjual yang membuat roti kukus berisi daging palsu. Palsu? Yes, ini bukan daging melainkan KARTON yang dicincang lalu dicampur penyedap rasa babi. 


3. Susu Kanak-kanak Palsu

Pada 2009 puluhan ribu bayi China keracunan produk susu palsu yakni mengandungi melamin. Melamin ini ternyata akan meningkatkan kadar protein susu. Tapi, sifat melamin tak boleh larut dalam air sehingga boleh menyebabkan kegagalan fungsi ginjal.


4. Telur Ayam Palsu


5. Bihun dan Mee Palsu


Bihun palsu sebenarnya bihun asli namun dibuat dari tepung gandum tamat tempoh dan berjamur. 


6. Daging Babi Palsu

Daging babi ini sebenarnya asli namun sudah busuk dan cuba “dibaiki” dengan cara mencampurkan bakteria phosphorescent. Bakteria ini ternyata mampu bertindak balas dengan cahaya. 

7. Anggur Palsu

Belum ada penjelasan rasmi bagaimana anggur palsu ini terbuat. Namun ini berdasarkan keterangan Jeannie Cho Lee, master wine yang tinggal di Hong Kong. 


8. Daging Lembu Palsu

Daging ini sebenarnya daging babi yang diberi tambahan kimia seperti parafin dan garam yang menyebabkan rasanya menyerupai daging lembu asli. Di China daging babi lebih murah dari lembu dan juga berkualiti untuk eksport. 

9. Kacang Walnut Palsu

10 . Daging Kambing Palsu

Daging digantikan dengan daging tikus, rubah, dan musang. Mereka mengubahnya sedemikian rupa agar terlihat seperti daging kambing.

Facebook Comments