Hujung minggu lepas saya hadir bengkel Homeopathy di Cyberjaya University College of Medical Sciences. Pensyarah jemputan Professor Dr Parinaz Humranwala telah menghasilkan sebuah software yang boleh analisa ‘temperament’ seseorang dan kaitkan dengan ubat homeopathy yang serasi .
Yang saya ingin utarakan hari ini adalah sebuah ungkapan yang disebutnya :
Perangai dan tindak-tanduk ayah terhadap isterinya dan perasaan serta emosi ayah semasa ibu sedang mengandung akan mempengaruhi bayi yang dikandung ! 
Saya memang banyak jumpa ibu mengandung yang tertekan dengan suaminya dan mengadu tentang perbuatan suami .
Ada kalanya saya akan panggil suami untuk terangkan kepadanya 
untuk prihatin dan berikan perhatian yang lebih kepada isteri serta sabar melayan kerenah isteri yang sedang mengandung namun tidak semua suami boleh terima apa yang saya katakan.
Dr Parinaz ceritakan sebuah kisah seorang suami yang pemabuk ( ini di India ) dan sering pukul isterinya setiap malam setelah balik dari ‘bar’ . Pada paginya dia amat menyesal dan berjanji tidak akan buat lagi tetapi mengulanginya juga.
Semasa isterinya mengandung, isterinya membuat keputusan untuk lari dari rumah maka semasa 7 bulan mengandung dia berpindah kebandar lain dan mengutus email kepada suaminya yang berkata dia sedang tuntut cerai dan tidak akan balik lagi.
Semasa anak, lelaki, berumur 5 tahun, pada satu malam anaknya itu memukul ibunya pada tengah malam dan pagi esoknya, apabila ibunya bertanya dia menjawab betapa dia sayang sangat pada ibunya dan tidak pernah dan tidak akan memukul ibunya . Nyata perbuatannya tengah malam tidak disedari . Mujurlah bagi anak ini dan ibunya Dr Parinaz berjaya merawat emosi yang pelik ini, yang mungkin telah diturunkan kepadanya semasa ibunya mengandung dulu . 
Saya sendiri ada banyak kisah begini dimana apa yang berlaku semasa ibunya mengandung mempengaruhi kandungan dan jangan ingat emosi sahaja yang boleh terjejas, mungkin ada juga fisikal yang terjejas .

sumber : facebook Dr. Suriyakhatun

Comments

comments