Perkuburan biasanya diperuntukan bagi manusia atau haiwan yang telah mati, berikut adalah ‘tempat penyimpanan terakhir’ bagi berbagai macam barang rosak yang tidak digunakan lagi.

1. Pangkalan udara Davis-Mothan

Terdapat kemudahan yang menyimpan pesawat-pesawat yang sudah tamat tempoh. Sebahagian besar adalah pesawat militer dari angkatan udara dan angkatan laut. Pangkalan itu adalah ‘rumah’ dari pesawat tempur F-16, F-15, F-4, F-18, dan masih banyak jenis pesawat lainnya.

2. De Beers ‘machineries cemetery’

Sebuah daerah yang dimiliki oleh De Beers, Menjadi tempat pembuangan bermacam-macam kenderaan berat, dari Tank Sherman, kereta api, Tank perang dunia II. kesemuanya kederaan perang.

3. Teluk Nouadhibou

Terletak 7 batu di selatan kota Mauriatania, Adalah perkuburan kapal terbesar di dunia. Terdapat lebih dari 300 bangkai kapal disekitar pelabuhan yang di biarkan untuk selama-lamanya.

4. Tamamura

Perkuburan Mesin penjual automatic di Tamamura, Gunma-ken, Jepun. Mesin menjual automatic ini adalah mesin yang buruk yg di simpan kerana membazir elektrik. elektrik diperlukan selama 24 jam untuk mesin ini beroprasi mendinginkan/memanaskan minuman.

5. Cemiterio das Ancoras

Kuburan sauh di Sebuah Bukit Pasir Pulau Tavira. Kubur sauh ini sengaja dibangun untuk mengenang kejayaan tradisi menangkap ikan tuna.

6. Sebuah tempat yang aneh diluar Uyuni, Bolivia.

Penuh dengan kereta api tua dan kereta api rosak dari Inggeris dan Amerika yang berkarat dibawah terik matahari dan angin bergaram dari Salar de Uyuni.
Sumber : Dairishare
Facebook Comments