Angka 13 selalu dikaitkan dengan nasib sial dan terdapat beberapa buah negara mempunyai ketakutan terhadap angka 13 ini.

Namun, apa yang ramai tidak tahu, selain daripada angka 13 ini terdapat lagi 9 angka yang paling ditakuti oleh beberapa negara di dunia ini kerana ianya melambangkan simbol sial atau tidak bernasib baik.

Tertanya-tanya dengan angka pembawa sial lain? Jom layan artikel dibawah ini:

10. 8 – India

Sekiranya di China dan Jepun, angka 8 dipercaya sebagai angka pembawa keberuntungan dan juga pembawa kekayaan. Kerana itulah orang Cina dan Jepun mempercayai angka 8 sebagai nombor yang boleh membawa kemenangan dalam hidup. Berbeza dengan India, angka 8 justru dianggap sebagai pembawa kesialan.

Orang India percaya bahawa nombor 8 adalah simbol kemiskinan, kemalangan, dan juga kematian.Angka 8 dikaitkan dengan planet Zuhal dalam ilmu pengiraan. Tiga bintang Zuhal yang disebut Sani dalam bahasa India adalah simbol dari perosak hubungan dan juga kedamaian. Beberapa bencana yang berlaku di India juga berkaitan dengan angka 8 ini.

9. 191 – Amerika Syarikat

Angka 13 memang termasuk angka sial termasuk di negara Amerika, lalu bagaimana dengan angka 191? Mungkin kamu masih asing dengan angka 191, kenapa angka ini boleh menjadi angka pembawa sial di Amerika. Angka 191 ini menjadi angka yang paling ditakuti di Amerika terutama di penerbangan US. Semua kemalangan pesawat yang terjadi di Amerika, mempunyai angka 191.

Salah satu kecelakaan pesawat yang terjadi adalah ketika 5 penerbangan yang berbeza dengan nombor penerbangan 191, semua berakhir dengan kemalangan tragis. Yang terbesar adalah kemalangan pada tahun 1979 yang menimpa American Airlines Flight 191 di lapangan terbang O’Hare, Chicago. Di mana penumpang sebanyak 258 orang, semuanya meninggal dunia.

8. 26 – India

Kembali lagi ke India, kali ini angka pembawa sial seterusnya adalah angka 26. Sejumlah kemalangan yang berlaku di India, mempunyai angka 26 di dalamnya. Menurut penjelasan yang sudah dijelaskan sebelum ini mengenai angka 8, jika angka 2 dan 6 dijumlahkan juga menghasilkan angka 8. Sebuah kebetulan? Ia seolah-olah tidak.

Beberapa bencana alam seperti gempa bumi, tsunami, dan sejumlah serangan pengganas semua terjadi pada tanggal 26. Masih menjadi pertanyaan besar, apakah memang benar 26 adalah angka sial atau memang kerana angka 26 mempunyai hubungan dengan angka 8. Pada dasarnya, baik angka 8 dan 26, dua-duanya merupakan angka yang ditakuti di India.

7. 0888 888 888 – Bulgaria

Ketika masih kecil, beberapa diantara kamurang mungkin pernah menghubungi beberapa nombor telefon yang didakwa sebagai nombor telefon syaitan. Tidak hanya di Malaysia, di Bulgaria juga ada angka yang dianggap sebagai angka pembawa sial iaitu 0888-888-888. Angka tersebut merupakan nombor telefon yang dikatakan telah dikutuk.

Kesahihan mitos nombor telefon ini memang masih boleh dipersoalkan. Menurut cerita yang tersebar, ada sejumlah orang yang ingin mencari kebenaran daripada nombor telefon ini. Beberapa orang yang tertanya-tanya cuba menghubungi nombor telefon tersebut berakhir dengan kematian. Nombor telefon 0888-888-888 awalnya merupakan nombor telefon seorang yang meninggal kerana kanser. Nombor kemudian diberikan kepada seorang bos mafia yang akhirnya meninggal terbunuh. Kemudian seorang ahli perniagaan yang menggunakan nombor tersebut juga maut tertembak.

6. 39 – Afghanistan

Di Afghanistan, angka 39 sangat ditakuti dan dihindari. Orang Afghanistan mempunyai kepercayaan bahawa angka 39 ini bererti lembu mati. Lembu mati di Afghanistan dianggap sebagai kutukan yang mematikan. Kerana itulah jika ada sesuatu yang mengandungi angka 39, misalnya plat kereta, warga Afghanistan akan menjauhi kereta tersebut.

Tidak hanya dianggap sebagai kutukan, angka 39 juga kadang dianggap kod untuk para pelacur. Jadi jika ada seorang wanita yang menggunakan angka 39, itu menandakan bahawa dia adalah pekerja seks komersial.

5. 17 – Itali

Itali telah dikenali di dunia sebagai negara yang sesuai dijadikan tempat percutian dan juga negara dengan geng mafia yang ditakuti. Orang Itali menganggap angka 17 adalah angka pembawa sial yang harus dijauhi.

Kepercayaan bahawa angka 17 sebagai pembawa sial bermula dari zaman Romawi. Angka 17 dalam Rom dilambangkan dengan XVII yang mana dalam anagram dituliskan dengan vixi. Dalam bahasa Latin, vixi mempunyai erti “Hidup saya telah berakhir”. Kerana alasan itulah angka 17 dianggap sebagai simbol ketidakberuntungan di Itali.

4. 9 – Jepun

Tidak hanya dikenali dengan makanan dan budayanya yang unik, Jepun juga mempunyai sejumlah cerita mistik yang menyeramkan. Salah satu kepercayaan Jepun yang masih berlaku hingga sekarang adalah kepercayaan dimana angka 9 dianggap sebagai angka pembawa sial.

Angka 9 dianggap sial di Jepun kerana angka ini mirip dengan huruf di Jepun yang mempunyai erti seksaan atau penderitaan. Mungkin kelihatan remeh, tetapi alasan itu cukup membuat orang-orang Jepun menakuti angka 9 ini. Ketakutan akan angka 9 ini terbukti dengan beberapa hospital dan penerbangan yang tidak menggunakan angka 9.

3. 4 – China

Sebenarnya angka 4 juga angka yang ditakuti di Jepun. Sama dengan Jepun, China juga mempunyai ketakutan yang sama akan nombor 4 ini. Jika di Barat menganggap angka 13 adalah pembawa sial, maka di China dan Jepun, angka 4 lah yang dianggap sebagai angka pembawa sial. Pada budaya Cina, angka 4 mempunyai erti yang sama dengan kematian. Jadi, penggunaan angka 4 biasanya cukup dilarang di China.

Jika angka 4 sangat ditakuti oleh orang Cina, angka 54 dianggap boleh menjadi angka penangkal kesialan. Alasannya kerana angka 5 mirip dengan kata “Tidak” dalam bahasa Cina. Jadi, gabungkan dengan menjadi 54 mempunyai erti “Tidak Mati”.

2. 13 – Hampir Di Seluruh Dunia

Anggapan angka 13 sebagai angka pembawa sial sudah banyak dipercaya oleh beberapa negara. Kerana anggapan inilah, kenapa filem Friday The 13th dibuat. Hari Jumaat dan 13 dianggap sebagai hari yang paling sial. Dipercayai bahawa pada hari itu akan ada suatu hal mengerikan yang akan terjadi.

Begitu banyak kematian yang berlaku di masa lalu mempunyai hubungan dengan angka 13. Pada agama Katolik, Yudas Iskariot yang menjadi murid ke-13 dari Yesus, mengkhianatinya dengan menyerahkan Yesus kepada pasukan Romawi untuk disalib. Jumaat 13 Oktober 1307, raja Philip IV memberikan perintah untuk menangkap, menyeksa, dan membunuh para penjaga kuil.

1. 666 – Negara Penganut Agama Kristian

Bagi negara yang menganut agama Kristian dan Katolik menjadikan angka 666 ini adalah angka pembawa sial yang tidak boleh digunakan dan harus dielakkan. Kerana dianggap sebagai angka sial, ada beberapa orang yang akhirnya mengidap kelainan Hexakosioihexekontahexaphobia. Kelainan tersebut adalah salah satu bentuk ketakutan berlebihan akan angka 666.

Dalam alkitab, angka 666 dianggap sebagai binatang besar yang menakutkan. Binatang ini dianggap sebagai Anti Kristus. Dan segala sesuatu yang mengandungi angka 666 dianggap sebagai iblis. Orang yang menggunakan atau menyembah angka 666 bermaksud dirinya adalah penyembah syaitan menurut alkitab.

sumber rujukan tahupedia

Comments

comments