Korea Selatan memang sudah diketahui umum sebagai negara pembedahan plastik tertinggi di dunia. Dengan kata lain, pembedahan plastik di negera tersebut merupakan suatu perkara yang biasa.
Sebelum kelihatan cantik, wajah pesakit terlihat mengerikan dan bengkak-bengkak.
Bahkan para orang tua disana kerap memberikan anaknya hadiah kelulusan berupa dana dan izin anaknya untuk melakukan pembedahan plastik. Hal tersebut menimbulkan keprihatinan dan inspirasi bagi seorang fotografer asal Korea Selatan, Ji Yeo untuk merekam gambar-gambar pesakit di Beauty Recovery Room (kamar pemulihan khusus pesakit pembedahan plastik pasca melakukan pembedahan sebelum mereka pulih sepenuhnya).
Bahkan ada beberapa pesakit pembesaran payudara yang harus diinfus dan mendapatkan transfusi darah karena banyak darah yang terbuang ketika pembedahan
Hasilnya adalah gambar-gambar yang cukup mengerikan seperti yang terlihat pada gambar-gambar diatas dan gambar-gambar berikut.
Bahkan kerana sangat lemahnya setelah wajahnya diubah, pesakit ini harus memerlukan penyangga leher dan alan bantuan pernafasan.
Bahkan ada pesakit pembesaran payudara yang selepas pembedahan payudaranya masih tetap mengeluarkan darah. Ngeri
Masih ada yang mahu dan berani melakukan pembedahan plastik agar lebih cantik?

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*