Berita berasal dari Stockholm, Sweden dan bertarikh pertengahan April itu menyatakan bahawa mereka yang melakukan perjalanan berulang-alik ke tempat kerja sejauh lebih daripada 48.2 kilometer sehari cenderung untuk mati lebih awal berbanding mereka yang tinggal berhampiran dengan tempat kerja kerana mereka berkemungkinan lebih mudah mendapat penyakit darah tinggi, masalah jantung dan mengalami depresi akibat tekanan pekerjaan.

Walau bagaimanapun, tertarik dengan pendapat dari sumber Hmetro yang menyangkal kajian tentang mati akibat kerja jarak jauh. Sebenarnya di Malaysia, berulang kerja jauh adalah perkara biasa. Ramai pekerja yang bertugas di Kuala Lumpur, Petaling Jaya dan Klang membeli rumah dan tinggal di Ipoh, Seremban, Temerloh dan Melaka. Mereka berulang-alik setiap pagi dan petang setiap hari dari bandar-bandar ini ke ibu negara.

Bertugas di kota dan tinggal di luar bandar adalah pilihan yang terbaik untuk sesetengah mereka ini. Faktor ekonomi, terutamanya harga dan sewa rumah di kawasan bandar menjadikan tindakan mereka lebih masuk akal dan bijak.

Yang menjadi faktor utama kepada penyakit darah tinggi dan masalah jantung, bukanlah berpunca jauh dari tempat kerja semata mata, tetapi ada banyak faktor lain termasuk :

  • faktor keturunan
  • pemakanan seseorang
  • gaya hidup

Mereka yang menjaga pemakanan dengan tidak mengambil banyak makanan berlemak, tidak merokok dan menjauhi alkohol akan rendah risiko menghidap penyakit yang menjadi pembunuh utama rakyat negara kita ini. Mengamalkan gaya hidup sihat dengan sering bersenam akan terus menurunkan lagi risiko terhadap penyakit berkaitan.

Sumber HMetro

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*