in

10 “Dosa” Orang Bergaji 3k Tak Mampu Beli Rumah

img_2823.jpg

Patutnya, gaji banyak ni dah boleh keluar paling kurang sebiji rumah. Silap-silap, lebih lagi.

Ini apa yang akan jadi kalau pengurusan kewangan ke laut. Lagi haru, dah tahu buat silap. Lepas tu, tak betulkan kesilapan tu pulak.

Kalau tak jaga semua ni, peluang korang nak beli rumah akan jadi semakin tipis.

  • Sebab dah terbeli kereta mahal. Ansurannya saja dah makan 30% daripada gaji dia. Belum masuk petrol, tol, servis, modify sana sini dan lain-lain. Entah-entah boleh habis 50% gaji hanya untuk kereta saja. Cubalah buat kira-kira sendiri.
  • Takda buat simpanan bulanan. Paling kurang, simpanlah 10% daripada gaji. Tapi dapat simpan 30% lagi bagus. RM3000 x 30% = RM900. Simpan setahun dan ada RM10,800. Simpan masa bujang lagi mudah. Sebab komitmen tak banyak.
  • Nak beli rumah harga lebih RM300K. Mungkin lepas, mungkin tak. Kalau lepas kiraan DSR, mungkin tak lepas kiraan NDI. Kalau lepas pun, masalah kat modal pula. Jadi rendahkan sikit bajet tu. Beli rumah sekitar RM150K pun dah okay.
  • Tak pandang langsung rumah lowcost. Reban ayam katanya. Takpun rumah burung sebab design kotak. Dia tak tahu kot rumah lowcost ni berebut orang nak bida kalau dah masuk lelongan. Lagi-lagi kalau lokasi hot, dekat dengan LRT, MRT, hospital.
  • Masih berfikir orang gaji RM3,000 tak mampu beli rumah. Bagi dia, orang yang beli rumah adalah orang-orang kaya. Padahal kalau tahu caranya, gaji RM2,500 pun dah boleh beli rumah.
  • Rugi kalau masih macam tu fikirnya. Takkan gaji RM5,000 baru nak beli rumah.
  • Nak tunggu rumah PR1MA, rumah SelangorKu, RUMAWIP. Nak mohon, boleh. Tapi tak perlu tunggu bertahun-tahun. Sementara nak tunggu tu, survey sekali rumah-rumah subsale, banyak juga yang bagus-bagus. Jangan tunggu benda yang tak pasti.
  • Orang yang bergaji RM3,000 tak layak dapat BR1M. Oleh itu, memang sukar nak adakan simpanan. Ada orang kata, BR1M tu boleh tampung kos sara hidup yang kian meningkat hari demi hari. Setahun pun boleh tahan. Tak taulah siapa yang kata, kan.
  • Mak bapak tak bagi beli rumah cikai-cikai, paling kurang nak rumah bertanah. Bagi mereka, kerja anak mereka sebagai eksekutif di kota metropolitan Kuala Lumpur bergaji besar. Walhal sekitar RM3,000 saja. Itulah, sapa suruh bergaya macam orang kaya sangat.
  • Lebih selesa menyewa bilik RM500 sebulan daripada beli rumah RM160K dengan bayaran bulanan hanyalah RM750. Tak salah pun sewa bilik tu, tapi sambil sewa bilik, kenalah ada rumah sendiri juga. Rumah sendiri, sewakan kat orang lain.
  • Graduan gaji RM3,000 biasa rasa gaji dia dah cukup besar. Iya, fresh graduate nak dapat gaji mula RM3,000 memang sangat payah. Jadi bila dah dapat, mulalah nak impress orang lain dengan kehidupan mewah, travel sana sini, kereta best.
  • Ada juga situasi yang mana mereka anak sulung yang ada komitmen tinggi kat keluarga masing-masing. Kita tak nafikan memang wujud orang macam tu. Kita doakan semoga setiap orang dapat memiliki rumah sendiri suatu hari nanti.

Kalau memang dah usaha sehabis baik, masih tak mampu memiliki rumah, jangan buruk sangka dengan Allah. Pasti ada hikmahnya. Allah akan gantikan dengan perkara yang lebih baik. Masanya pasti tiba. Jangan putus asa.

Rumah memang tak wajib kau beli. Tapi bila kau beli rumah, kau akan rasa tenang, tak perlu menyewa lagi. Kalau kau sebagai ketua keluarga, kau tak perlu risau lagi jika ajal menjemput. Sekurang-kurangnya, isteri, anak kau dah ada tempat berteduh.

Kalau kau tak mampu beli rumah sebab kesilapan kau sendiri dalam mengurus duit, ditambah pula dengan dosa-dosa kewangan yang kau lakukan dengan kerelaan sendiri, mohon insaf. Semua orang ada zaman jahiliah kewangan. Hijrah segera!

Haha! – HF

Rujukan harithfaisal

img_2818.jpg

Harga Ron 95/97 Kekal, Diesel Naik 5 Sen Untuk Mac 2017

img_2826.jpg

Gigi Yang Tercabut Boleh Diguna Semula