in ,

AngryAngry CuteCute LOLLOL LoveLove OMGOMG WTFWTF

Cara Penilaian Ketika Temuduga ‘Paling Pelik’ Pernah Dilakukan Ketika Pengambilan Pekerja Baru!

ujian cawan kopi

Sebelum diterima masuk kerja, kebanyakan dari kita pastinya perlu menghadiri beberapa tahap temuduga yang ditetapkan oleh syarikat yang dipohon. Seperti biasa pemilihan pekerja pastinya sesuatu yang amat penting demi kemajuan syarikat.

BACA: Hati-Hati Berhenti Di RnR, Lelaki Ini Kongsi Kejadian Hampir Dipukau!

Namun berbeza dengan sebuah syarikat perisian perakaunan di Australia ini. Cara penilaiannya amat unik sekali demi memilih pekerja mereka.

Digelar ‘ujian cawan kopi’, syarikat Xero Australia akan menyenarai hitamkan calon yang gagal dalam ujian tersebut. ini kerana ujian itu menyerlahkan sikap sebenar seseorang.

0_Man-making-a-perfect-coffee

Menurut Trent Innes salah seorang dari syarikat tersebut, sebelum menjalankan sesi temuduga dia akan membawa calon ke ruangan dapur di pejabatnya di mana minuman (kopi) akan disediakan.

Kemudian mereka akan membawa minuman tersebut ke bilik temuduga dan dihujung sesi dia akan melihat sama ada calon akan membawa kembali cawan tersebut ke dapur.

interviewing-tips

“Kemahiran boleh diasah, ilmu pengetahuan juga boleh dipelajari namun sikap yang baik adalah sangat penting. Di syarikat ini kami mengamalkan konsep ‘basuh cawan kopi anda’,” – Annes.

Tambahnya lagi ‘ujian cawan kopi’ itu bertujuan memastikan calon pekerja yang layak dapat menyesuaikan diri dengan budaya dalaman syarikat dan memberikan yang terbaik.

Sumber: Mirror UK

Fanbrella main

[VIDEO] Wow! Rekaan Kreatif Payung Yang Digunakan Ketika Musim Panas Melampau Ini Cukup Inovatif!

zarina

Lakonan Menjadi Tapi Komen ‘Babi’, Zarina Zainuddin Minta ‘Janganlah Begitu Dik’