in

AngryAngry CryCry CuteCute LOLLOL LoveLove WTFWTF

Serai Dijadikan Penyedut Minuman? Ini Reaksi Netizen

Foto sekadar hiasan
Foto sekadar hiasan

Demi menyelamatkan hidupan marin, beberapa kempen seperti tidak menggunakan penyedut minuman plastik dan plastik telah pun dijalankan. Terbaru, cadangan penggunaan serai dijadikan penyedut minuman telah meraih perhatian ramai.

BACA: Foto Majlis Kenduri Kahwin Dalam Kebun Getah Tular. Unik Dan Cantik!

Semalam menerusi laporan Harian Metro, cadangan menggantikan penggunaan penyedut minuman plastik kepada serai ini dikemukakan oleh Pengerusi Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (KADA).

Foto sekadar hiasan / Sumber: changkrankhmer
Foto sekadar hiasan / Sumber: changkrankhmer

Menurut pengerusi KADA, Senator Datuk Husam Musa, serai buluh adalah jenis yang paling sesuai digunakan sebagai penyedut minuman. Tambahnya lagi hanya bahagian luar serai digunapakai dan bahagian dalamnya dijadikan bahan masakan. Ini adalah salah satu inisiatif sebagai mengurangkan penggunaan plastik.

Foto sekadar hiasan / Sumber: changkrankhmer
Foto sekadar hiasan / Sumber: changkrankhmer

Walaubagaimnapun di laman sosial media rata-rata netizen meluahkan pendapat mereka mengenai serai dijadikan penyedut minuman ini. Berikut antaranya:

“Baik minum terus ja dari cawan”

serai jadi straw

“Korang gelak2 sekarang. Tahun depan straw serai ni akan mula dipakai di US. Pencipta straw serai jadi bilionaire. Wallet kita masih macam dulu. Ada RM100 je nak jimat sampai hujung bulan”

serai jadi straw 1

“Lagi bagus pakai batang betik boleh simpan lama”

serai jadi straw 2

“Sebenarnya idea ni tak lah terlalu bodoh. Dah ada negara luar yang guna straw serai untuk ganti straw plastik. Bukan idea baru…”

serai jadi straw 3

Wow, satu inisiatif yang rasanya cukup menarik. Biarpun di negara lain ada yang sudah menggunakan kaedah ini, tak salah jika rakyat Malaysia turut menggunakan serai sebagai penyedut minuman. Go green!

Sumber: Harian Metro / Twitter

Written by Ain Mahthir

The most important thing is to try and inspire people so that they can be great in whatever they want to do

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ibu puteri balqis

“Oh mak mkn duit anak…”- Puteri Balqis & ibu kongsi cerita bersama Aliff Syukri

82117122_2589450307841279_8372156059053195264_n-tile

Adik Issabella datang office diberikan ‘kejutan’ maskot Didi & Friends!